העונה הישראלית לעיצוב בחולון יוצאת עם תערוכת הסתיו המרכזית שלה: "מעל ומעבר – ON and BEYOND- מגפיים כאובייקט מעבר, שתתקיים בגלריית החווה בתאריכים -10.10.21- 15.1.2022
אוצרות התערוכה: פזית קידר וימית ניומן.
זו תערוכה שלישית בטרילוגיית הנעליים אותה יזם רפי וזאנה מנהל אגף תרבות בעיריית חולון כאשר הקודמות היו: "סניקרס – נעליים שהפכו לתרבות" שאצר: ניסן שור בשנת 2015 ו"סינדרום סינדרלה – סטילטו" שאצרה: יערה קידר בשנת 2016.
אוצרות התערוכה בחרו להציג את המגפיים משתי זוויות: מצד אחד כפריט קונקרטי, בעל תפקיד פונקציונאלי העשוי מחומר ומצד שני כאובייקט המהדהד לעולמות נוספים ובעל משמעויות מרובדות היסטוריות, חברתיות, תרבותיות ומיניות.
לדבריהן "המגפיים הן אובייקט לא תמים. לכאורה מדובר בחומר, אך בפועל הן סמל, סימן ומחווה. הן מפרשות את ההווה עם מטעני העבר. הן אמצעי המשמש להגדרה ונקיטת עמדה.
צילום:רן יחזקאלי
" המגפיים משמשות בתערוכה חלון ראווה למציאות בה אנו חיים. מציאות במעבר בין עבר הווה ועתיד, גבולות גמישים והגדרות נזילות הקוראות תיגר על ההסכמות והמוסכמות המנסחות את שדה התרבות והעיצוב, תוך ערעור תמידי של התחומים עקב השימוש במציאות וטכנולוגיה בשינוי מתמיד".
במשך אלפי שנים סימלו המגפיים מקור של עוצמה וכוח. גברים נעלו מגפיים וכבשו עימם את העולם. הנשים נותרו בבית נעולות נעליים רכות המתאימות לכיבוש חדר השינה. מגפיים פונקציונליות לנשים היו עלולות לפגום בסדר החברתי.
ב-מאה ה-19 נשות אצולה החלו נועלות מגפיים שמטרתן הייתה לכסות את העור החשוף ולמנוע פיתוי. האפקט היה הפוך לגמרי, המגפיים הדגישו את מבנה הרגל והפכו לאובייקט ארוטי. בד בבד התפתח שוק מחתרתי של פורנוגרפיה ומגפיים בלונדון והמגפיים הפכו לסמל המרמז על אברי גוף נשיים מוצנעים.
במאה העשרים המגפיים הפכו מפריט פונקציונאלי לפריט אופנה. ב-1960 עם כניסת המיני, כשרגל האישה נחשפה כפי שלא נראתה מעולם, הפכו מאביזר משלים למגדיר אופנתי וסימלו את החופש הנשי החדש והשחרור מלבוש נשי מסורתי .
בין העבודות שיוצגו:
אלכסנדרה רודשטיין -מרחבים לבישים - עיצוב המגפיים יוצר גבולות חדשים סביב גוף האישה תוך שהם משמשים גורם מפריד. הצורך ביצירת הפרדה הוא ריאקציה למציאות פיזית חדשה בעידן של מגיפה וכן התמוססות הגבולות במציאות של מדיה חברתית, המאפשרת חשיפה עד לפרטים האינטימיים ביותר.
ג'ו קופ - Jo cope - אומנית ומעצבת בריטית, המציגה בכל העולם, עוסקת בבחינת מודלים של אופנה וגוף. קופ יצרה שלוש עבודות לתערוכה הבוחנות את הצד האנושי של האופנה.
קופ יוצרת דיון ויזואלי ודיגיטלי בגבולות פיסיים מול אבסטרקטים, בין אובייקט קונקרטי לפונקציה שהוא ממלא ולמהות של הפונקציה, מגף, צעד, התקדמות. היא בוחנת את המעבר בין הדחייה לתשוקה בהיבט של נשיות. והכל הכל באדום לוהט.
אורית פרייליך מיצב וידיאו: בעבודתה היא מקרינה וידאו CT של בובת דיגום משומשת אותה היא מאריכה באמצעות מגפיו האייקוניות של המעצב מרג'יאלה. יחד, המגפיים והגוף הופכים לאובייקט פעיל בשדה האופנה. המגפיים המחלקים את כף הרגל לשניים, מאזכרים את ה'אל פאן' ונותנים לנועל נראות מיתית : הכלאה של אדם וחיה, של האמיתי והעל זמני, מציאות ודמיון.
גלריית החווה, כתובת: רח' הנחושת 1 פינת רח' המלאכה, א.ת חולון,
שעות פתיחה: ימים ד', ה' – 17:00 – 20:00,
ימים שישי ושבת – 10:00 – 14:00,
הכניסה לגלריה ללא תשלום